Chapter IV
The Tamil Press

4.1. Introduction

In this chapter the beginning, growth and development of the Tamil
Press are analysed. Major divisions of growth in its evolutionary path, its
beginnings, contribution of the missionaries, emergence of the sectional and
nationalistic presses, initial Tamil newspapers, endeavours of various
personalities including the Tamil poet C. Subramania Bharati, social divisions
and consolidations around the press, and the attitude of the British
administration towards the Press are presented under relevant subheadings.
Facts and figures are presented in an objective manner and moderation of any
kind is not effected here. This is to let the happenings speak for themselves in a
truthful manner. This way it shall be checked for veracity upon need and
compared with the conditions that lead to the present scenario with regard to
the Press and mass media. Half baked or softened narration of the very industry
that is expected to express truth in a bare and naked manner amounts to an
approach that is illogical and hypocritical. Moreover as the effect of communal
consolidation and social mobilisation caused by newspaper industry has been
imperious upon the society, mincing of words in a diplomatic and euphemistic
manner, with a preformed assumption or conviction that every reader will be

able to read between the lines and understand what is intended in a proper

88



perspective, is dispensed with. Finally, as diverse sources fed this chapter, end
of mark references and footnotes are spared and a fairly long list of references is
provided instead at the end of the chapter.
4.2. Major Divisions of Growth

The Press in Tamilnadu grew in four major stages namely Missionary
Press, Sectional Press, Dravidian Press and Nationalist Press. Missionary Press
refers to initial and sustained printing endeavours by Christian Missionaries of
the Catholic and Protestant Churches that marked the beginning and growth of
printing in Tamilnadu. They introduced many printed materials in Tamil for
religious teachings and spreading of Christian faith. Sectional Press refers to
the newspapers and journals published by various sections of the society based
on religion, trade, race, caste and community. Here, the contribution of the
missionaries of the Catholic Church was both unparalleled and unsurpassed.
Moreover Muslims and many other communities started their own newspapers.
Dravidian Press refers to the newspapers and journals published by the Justice
Party and its organs. It comprised non-Brahmins and was against the near total
domination of Brahmins in public administration, education and religion. The
Justice, Non-Brahman and the Dravidan were Dravidian newspapers.
Nationalist Press was a vague term coined for the sake of convenience. It was
meant to diminish and suppress the anti-Brahmin movements. It comprised
newspapers which were writing in favour of the Brahmin dominated Indian

National Congress and its ideals (S. Muthiah, 2008). They put forward

&9



colourful words and concepts like nationalism, home rule, independence and
freedom. The Hindu and the Swadesamitran were the nationalist newspapers.

Thus, the Nationalist Press in Tamilnadu was anti-government and the
Dravidian and Anglo-Indian Presses were pro-government. Yet, the
chronological development, social evolution, range of activities, technical
growth and stated mission and objectives of the four offshoots had many
overlapping and interdependent aspects. Moreover, before the Independence,
they were fully accountable to and under the control of the British empire.
Although their functions and operations were restricted by religious,
community or group aspects, as a whole they lead to social awareness, language
development, cultural consolidation and knowledge enhancement. For example,
while the Dravidian Press worked for the welfare of non-Brahmins, the
Sectional Press worked for the betterment of the respective religion, race or
caste. However, this did not break the social fabric. Conversely, it served as a
bargaining agent for social equality with enhanced flexibility, reciprocity and
respect due for others.
4.3. Beginnings and Evolution

The press in Tamilnadu, and India as a whole, owes its origin to the
religious zeal of the Christian missionaries. In particular, Jesuit missionaries of
the Catholic Church are credited with the introduction and early development
of printing in South India. The missionaries regarded the press as one of their

primarily vehicles for spreading the Christian faith. They set Goa and

90



Tamilnadu as their most important bases of activity. Therefore, along with
Latin and English, local languages like Malabar Tamil and Konkani gained
priority in printing. Likewise, Protestant Fathers patronised by the British East
India Company, and Hindu pundits were also the forerunners in this endeavour.
Once the Church fathers realised the importance of the local language, they
began to disseminate religious teachings in the local language. This in effect
caused the development of vernacular print culture in India. This also paved
way for other religious establishments to promote their respective religious
causes and teachings. In this regard, Tamil is the first non-European language
to find space in the modern printing culture in the world.

In 1536 a Spaniard named Jaao de Bustamante brought a printing press
to India. He joined the Society of Jesus (Jesuits) and was ordained with the
adopted name Jaao Rodrigues. He was the pioneer among the Indian printers.
The press was set up at the College of St. Paul in Goa, where a seminary is
functioning till this date. The first printing material produced by this press was
a Christian literature in Latin. Along with Jaao de Bustamante, a Portuguese
Jesuit missionary, Henrique Henriques, shares the credit for pioneering the
early printing endeavours in Tamil. Henrique Henriques was an acknowledged
European scholar in Tamil language. Born a Portuguese Jew, he had converted
to Christianity. He was assigned as Jesuit Superior in Punniyakayal and was
entrusted with the preparation of Christian works in Tamil. Punniyakayal is now

in Tuticorin District and is called Punnakayal. It was also referred as Punikael

91



in ancient texts. He arrived on the Fishery Coast of Tuticorin in 1547. The
Fishery Coast was originally called Pearl Fishery Coast. It extends from
Tuticorin to Cape Comorin, which is Kanyakumari. The coast is still famous for
pearl diving and all other types of fishing activities. During his stay Henriques
produced five different books in Tamil script and language. He had it printed at
various Jesuit settlements, including Cochin and Goa on the West Coast. In
addition, he compiled a Tamil Grammar and a Tamil Dictionary. Although
these two compilations were never printed, they are widely used by other
Europeans until now. Contemporary and latter scholars acclaim Henriques as
the first great European Scholar of any Indian language [(Graham Shaw, 1993)
and (Stuart Blackburn, 2006)]. In 1575, Henriques was relieved of his
missionary duties on the East Coast and sent to Goa. There, Henriques was
assisted by Father Pedro Luis, a junior Father who joined the Jesuit order in
1562, in preparing texts and types of Tamil language. Finally, Tamil types were
cast in Goa by a Portuguese blacksmith Joao Goncalves. These designs and cuts
of the first font of Tamil types were pursuantly perfected by Father Joao da
Faria in Kollam, Kerala, with the assistance of Pedro Luis. Thus, the stage was
set for printing and release of the first of Henriques’ five books in Goa in 1577.
It was, ‘Doutrina (or Doctrina) Christam en Lingua Malauar Tamul - Tampiran
Vanakam’. It was the catechism of the Catholic Church originally written in
Latin by St. Francis Xavier. Printed in October 1578, this was the first ever

book printed in an Indian language, that too in Tamil. A confusion however was

92



either Tamil was miscalled as Malabar (Malayalam) language or the Portuguese
themselves called Tamil as Malabar language. Henriques’ two other books
printed at Cochin were Confessionairo in 1580 (to mean, A Confessionary) of
214 pages and Flos Sanctorum in 1586 (to mean, Holy Flowers, narrating the
lives of Saints) of 669 pages.

Christian missionaries made good use of the printing press for the
spread of Christianity. This gave impetus to printing works. Tamil translation of
catechism literatures were thereafter printed at varying lengths. Of them,
notable one was printed by a Portuguese Marcos Jorge in Cochin on November
14, 1579 with 127 pages. The missionaries set up printing presses at Goa and
Punniyakayal, the two most important bases of the Catholic Church then in
India. Therefrom, the Church was engaged in missionary works up to the
northern end of the Coromandal Coast. It is the coast stretching from Cape
Calimere, which now is Kodiakkarai, to the mouth of the Krishna River in
Andra Pradesh. Here it is to be noted that these developments took place even
as other historical places including Madurai were still confined to the use of
copper plates and stone inscriptions. In addition, many Tamil books and
newsletters was printed earlier than the first printed and dated books of even
Russia (1563), Africa (1624) and Greece (1821).

In 1679, the Portuguese printed the first Tamil-Portuguese Dictionary at
their press at Ambalkad near Trichur in Kerala. For their part, Danish

missionaries too established a press at Tranquebar (now Tharangambadi in

93



Nagapattinam District) in 1712. Tranquebar was then a Danish colony. There,
two Lutheran missionaries of Germany named Bartholomew Ziegenbalg and
Lutkens printed literature for propagating the Protestant Creed. Moreover, they
published the first copy of the New Testament in Tamil in 1714. For this
exemplary work, they were assisted by Tamil scholars of that time.

During the Seven Years’ war, in 1761, the British General Eyrecoote
captured Pondicherry (now Puducherry). After the war, he found a press among
the loot and spoils and brought it to Madras. Yet, as it could not be operated for
want of a printer, it remained idle in Fort St. George for years. Afterwards, it
was given to one Fabricius, a Tamil scholar in Madras, on condition that the
printing works of the Company should be given preference. Fabricius made
good use of the printing machine for religious purpose. He also published
dictionaries in 1779 and 1786.

This is the time when the first newspapers appeared in Tamilnadu.
Richard Johnson, a printer at service in the Government of Madras, was the
founder of the first newspaper in Madras. He started the Madras Courier on 12
October, 1785. It was a weekly consisting of four pages of twenty by twelve
inches The Government patronised it and provided advertisements.
Subsequently, as the news inputs increased, the paper added two more pages.
However after six years, the editor of the Madras Courier, Hugh Boyd, started
an independent paper, the Hircarrah in 1791. The name literally meant a

messenger or a spy. While Madras Courier continued, Hircarrah ceased

94



publication when Boyd died in 1794. Another newspaper was published in 1795
by Robert William. It was Madras Gazette, which keenly competed with the
Madras Courier to secure official printing works. Their cutthroat competition
forced the government to distribute the printing and advertisement works
evenly between them. Thereafter the Government Gazette was introduced in
Madras by John Coldingham. Moreover, the Government of Madras established
a press at Egmore in 1800 and printed the Madras Asylum Almanac. This
newspaper is still acclaimed as one of the most valuable sources of the history
of Madras. In the meantime an Englishman, G. Humphreys published the India
Herald without obtaining permission from the government. For that, he was
arrested and deported.
4.4. Missionary Influence and the Emergence of Sectional Press

Various sections of society looked up to the missionaries for the latter’s
zeal to promote Christianity. These sections also observed that the press served
as an effective medium in the hands of the missionaries. Here, unlike what was
made to appear and believe, the missionary zeal was self-motivated. It was
nothing to do with the official patronage of the government of Madras, for the
British were obsessed with business and administration in India and elsewhere.
Also predominantly, the missionary work originated from the Catholic Church,
which was nothing to do with the Protestantism endeared by the British.
Notwithstanding, it was easy for other religious groups to satisfy themselves

and convince others that the otherwise Christian nature of the British was the

95



instrumental force behind missionary works. Even more, the missionary work
in education, healthcare and social equality, which resulted in the care and/or
uplift of the downtrodden, destitute, aged and sick people, was wrongly equated
to proselytizing. Thus, social mobilisation and consolidation achieved by the
Christian missionaries obliged the enthusiasts of other religions to act upon in
defending their religious faith. Therefore, after realising that the press could be
used as an effective tool to formulate, reinforce and even bend public opinion,
these sections based on trade, race, caste, religion and community began to
start newspapers. Furthermore, they saw that the government was hellbent upon
controlling the flow of information to the public. Thus, not only did they use
these newspapers to voice their grievances, but also to consolidate their groups
or communities on similar lines.
4.5. Initial Tamil Newspapers

Tamil newspapers and journals were apolitical in the beginning. The first
Tamil monthly magazine was released in 1831. It was Tamil Patrika published
by the Religious Tract Society. Although it enjoyed the support of the
government, it ceased publication in 1833 for want of patronage. Similarly,
Gazulu Lakshmanarasu Chetty, a Telugu merchant, launched the Crescent in
1844. He launched it for Hindu merchants of Madras and to defend the rights
and privileges of Hindu community. Supported by the Madras Native
Association, the paper fought for the abolition of commercial concessions

granted to the East India Company. Yet, infighting, transfer of power in 1858

96



and the death of Lakshmanarasu Chetty in 1868 caused the Crescent to become
defunct. In 1860, the Madras Times was started with George Romilly as its
editor. It was an European endeavour both to safeguard their commercial
interests and to defend the British government’s policy.

Pursuantly, the Madras Mail appeared in 1868. It was the first evening
newspaper in India. Most of its editorial staff were from England. Also, it had
been one among the very few newspapers which were efficiently managed and
adequately financed. Although it represented the wealthy section of the
Europeans in India, the Madras Mail acted as a bridge between the affluent and
the laymen. More clearly, although the Europeans in India were divided into
two groups, the rich and the poor, the Madras mail facilitated their joining
hands in carrying on the pro-government propaganda. Thus, it served well the
role of defending the British rule in India. In addition, it took over another
newspaper, the Spectator, which had been in publication since 1836. Another
newspaper with similar objective was The Anglo Indian. It was published by
the Anglo-Indian Association of Madras. It served to promote the interests of
the Anglo-Indian community, its services and trade. In the due course, this
paper too went into the hands of the Madras Mail like the Spectator. It was
therefore obvious that these three newspapers wielded considerable influence
on the administration and the intelligentsia. However, their circulation was
limited to the small groups of administrators, Anglo-Indians and their clients.

Viveka Vilasam appeared in 1865 with the stated objective of counteracting the

97



missionary propaganda. It was promoted by non-Christian Tamil intellectuals.
However it went into oblivion. Sources of reference for this journal are also
very minimal.

The Hindu was the first mainstream newspaper owned by Indians. It was
established on September 20, 1878 by G. Subramania Iyer and five others in
Madras. Published initially as a weekly, it represented the opinions and
grievances of educated upper class Indians. Moreover, The Hindu acted as a
bridge of understanding and communication between the ruler and the ruled.
More clearly, as G. Subramania Iyer and a few others in The Hindu were
Anglophiles in their early years of journalistic endeavour, The Hindu was
positioned as a buffer between the readers and the British rulers. It softened the
readers’ passions against the British kindled by many other nationalistic forces.
As circulation increased, the Hindu was converted into a Tri-Weekly in 1883
and again a Daily in April 1889. It eventually went into the hands of S.
Kasturiranga Iyengar, a nationalist, who edited this paper from March 1905
until his death in 1923. In the course of time it came to be regarded as India’s
national newspaper.

Although several newspapers came out at that time, there was not one
Tamil newspaper to serve the needs of the people. G. Subramania Iyer
understood this situation and established the first newspaper in Tamil, the
Swadesamitran. He published both The Hindu and the Swadesamitran until

1898. Howeyver, he left Hindu and devoted himself to the Swadesamitran. The

98



Swadesamitran enjoyed popularity among the people of Tamilnadu. Like
Hicky’s Bengal Gazette, the Swadesamitran was a major journalistic
development in the history of Tamil newspapers. Therefore it is presented
below under a separate subheading. The Hindu also came out from Madras as
an English daily in the year 1899. In 1917, a Tamil daily Desabhaktan was
started by T.V. Kalyansundara Menon. Following that, in 1925, Swarajya was
published as yet another Tamil newspaper. It was closely followed by another
Tamil newspaper in 1927 named, Tamil Nadu. Yet, they failed to provide a
sustained competition to the Swadesamitran and The Hindu.
4.6. Swadesamitran - The First Tamil Newspaper

Swadesamitran was the first newspaper published in Tamil. Also it was
the only newspaper in South India printed in a local language during the British
rule. It was founded by G. Subramaniya Iyer in 1882, four years after The
Hindu was started. Published from Madras, it was one among the earliest
newspapers of Tamilnadu. In addition, Swadesamitran was the longest in print
and remained in publication for the next 103 years. Swadesamitran meant
‘friend of self-rule’. The newspaper’s mission was to create awareness among
the Indian public regarding the economic backwardness and alleged
discriminatory practices of the British government in India. Its target audience
was the educated higher class people. It had a progressive policy like Western
newspapers that aimed at cultivating a strong and loyal opinion among its target

audience. Swadesamitran’s founder and editor G. Subramaniya Iyer was one of

99



the founding members of the Indian National Congress. Also he, along with
five others, was the founder, editor and sponsor of The Hindu. However, as G.
Subramania Iyer’s political views differed from that of the fellow owners of The
Hindu, he quit The Hindu and dedicated himself to the cause of the
Swadesamitran.

Swadesamitran was founded as a Tamil weekly newspaper. However, in
1899, it became the first Tamil daily. For a very short period between 1898 and
1899, it was published as a Tri-Weekly. Swadesamitran had the largest and the
most widespread circulation of any Tamil publication in the Madras Presidency.
It enjoyed a monopolistic prominence for more than three decades.
Furthermore, it was not limited to Madras Presidency, but was circulated in the
entire south India. Even more, it went to Upper and Lower Burma, Ceylon,
Penang, Singapore, the Federated Malay States, Sumatra, Borneo, China and
South and East Africa. From hamlets to cities, it was ardently read by everyone
including landlords, merchants, officials, women and students. It did not have
any real competitor until 1925, the year when the newspaper Swararajya was
started. Swararajya was followed by Tamil Nadu in 1927 and Dinamani in 1934.
Yet, these three newspapers were unable to shake the primacy of the
Swadesamitran until the 1950’s.

G. Subramania Iyer’s dedication and pugnacious style made
Swadesamitran as the most sought after newspaper by Tamils living in the four

corners of the world. Swadesamitran became even popular when the evergreen

100



Tamil poet Subramania Bharati joined as a Sub Editor in 1904. He was writing
radical opinions against the British rule. However, Subramania Bharati left
Swadesamitran in 1906 and started his own weekly, India, published from
Pondicherry. However, he was to rejoin later in 1920 and work for it until his
death in 1921. In the meantime, G. Subramania Iyer and his son T.S.
Viswanathan wholly focussed on the Swadesamitran. Initially, G. Subramania
Iyer had been an Anglophile, that is, at that time, an admirer of England and
English customs and manners. However, he became a trenchant critic of the
British rule after the arrest of Lala Lajpat Rai in 1905 and the pursuant
agitations in Punjab. Thereafter the Swadesamitran turned virulently anti-
British. It had incisive articles and opinions penned by nationalist writers like
Subramanya Bharathi and V. V. S. Iyer, who professed radical doctrines against
the British.

As the newspaper kept on condemning the Crown’s oppressive methods
against Indian nationalists in strong terms, G. Subramania Iyer was arrested in
21 August, 1908 on sedition charges. Hard labour and jail life broke him and
Mr. Iyer was a beaten man thereafter. He was released only upon giving a
written undertaking that he would never write anything against the British
government. Moreover, during his arrest, the Swadesamitran’s offices in
Georgetown area of Madras were extensively searched. To add to the wound, G.
Subramania Iyer was seriously ill with leprosy in 1915. Following that, he

handed over the newspaper to A. Rangaswami Iyengar of The Hindu group of

101



publications. A. Rangaswami lyengar was the nephew and right hand man of
Kasturi Ranga Iyengar, the patriarch of the Kasturi family with which The
Hindu still remains under publication. Thus, Swadesamitran went into the
hands of nationalistic forces whom made Swadesmitran a new, potent and
pervasive force in the placid atmosphere of Tamil Journalism (S. Muthiah,
2008). The new owner, A. Rangaswami Iyengar, brought in his kin C.R.
Srinivasan to manage the newspaper.

After the transfer of title to The Hindu, Swadesamitran was made a
Public Limited Company and named, The Swadesamitran Limited. It reached
the heights of popularity in the 1930’s and remained so for about three decades,
much after the Independence. The publication purchased the antique
Whiteaway's Building on Mount Road (now, Anna Salai) in Madras and moved
there the newspaper office. Whiteaway and Laidlaw’s was a famous 19th
century a firm for textile retailing, tailoring and selling of household
requirements. It branded itself as ‘Furnishers and General Drapers’ and had
branches throughout the British India as well as in the capitals of many other
British colonies in the East. The building was subsequently renamed Victory
House to mark the success of the Quit India Movement. However, some authors
hold that it is an older name entitled by Whiteaway’s, the company that had
built and owned the building, to commemorate the Allied victory in the Great
War (World War I). Whatever the truth, Tamil journalism grew up there as most

of the pioneering activities of the Swadesamitran took place behind its walls.

102



C.R. Srinivasan made Swadesamitran such a success that the building is still
remembered as the home of the Swadesamitran.

During its lifetime, the Swadesamitran had four Editors namely G.
Subramania Iyer (1882-1915), A. Rangaswami Iyengar (1915-1928), C.R.
Srinivasan (1928-1962) and C.S. Narasimhan (1962-1985). After the death of
C.R. Srinivasan in 1962, the Swadesamitran began to fade. In the 1970’s it was
losing to the competition of Alai Oosai and Dina Thanthi. As rivals were slowly
but steadily eating its market share with their new and modern journalistic
practices, the sad end to the newspaper that created Tamil Journalism was
inevitable. It ceased publication and underwent liquidation in 1985. One of the
famous Tamil writers, Asokamitran, was working with the Swadesamitran in its
struggling last days. He wrote political opinions in a pseudo name Kinkaran. In
his ‘Ashokamitran Katuraigal’, he described the doomsdays of the
Swadesamitran as it was losing its reader base to its competitors. The essays
sensitively narrated the death of the newspaper.

As a literary masterpiece of political analysis, Swadesamitran
represented almost the entire Tamil reading public. It coined a set of new Tamil
words to deal with science, politics and administration. It is also credited for
innovating a whole new Tamil vocabulary. It had the most comprehensive news
coverage among all the regional language papers of that time. Bharati in 1914
acclaimed G. Subramania lyer as the one who made Tamil Journalism a fact of

the world despite his imperfect early training in Tamil. Bharati went on to hail

103



that Mr. Iyer dared and succeeded in establishing a Tamil daily journal which,
with all its faults, was the most useful paper in the Tamil country. Additionally,
the following two cases bear testimony to the enormous influence and
popularity of Swadesamitran. First, Swadesamitran remained a medium for
advertisement in its time that had few equals. Largest advertisers in England
and America preferred the Swadesamitran for their advertisement needs.
Second, the editor of the Swadesamitran was the only representative among
vernacular publications in the Madras Presidency to receive an invitation to
attend the Imperial Durbar held at Delhi by Imperial Majesties King George
and Queen Mary in 1911.

Finally, alongside the Swadesamitran, its editors conducted a small scale
general printing business in Madras. The press had four Wharfedale machines
driven by electric motor. About 40 people were employed there.

4.7. Contribution of C. Subramania Bharati to Tamil Journalism

The national poet C. Subramania Bharati edited Chakravarthini in
November 1904. Moreover he started India in April 1906. Bharati ventilated his
views in the columns of these two newspapers. As the newspaper India was
under his full control, his verses published in that paper had extremely anti-
British overtones. Therefore the government issued an arrest warrant on him
and tried to prevent the publication of the India. Yet Bharati continued to
publish it in exile from Pondicherry until 1910. Another adherer of extreme

nationalism was S. Subramania Siva. He edited the Janana Bhanu, which

104



earned a name for its bold and fearless writings. However, it was closed down
in 1916 due to paucity of funds.

Bharati was the pioneer of cartoons in Tamil. He employed them a good
deal in his journal, India. Bharati’s cartoons were themed on the exploitation of
India by the British. Even more, his cartoons disparaged the Moderates, who
held soft viewpoint about the British. His traditional lore drew from ancient
Tamil proverbs, Hindu mythology, Pancharatna Tales and Aesop’s Fables. His
style of representation was a garden or zoo full of wild and domesticated
animals, below which to put an elaborate commentary about the cartoon.
Bharati had more than one cartoonist to bring out his ideas. However, Bharati’s
journal exclusively for cartoons named Chitraveli did not take off. Later,
Weeklies such as Ananda Vikatan and Kumudam firmly secured the place of
cartoon in Tamil journalism. Cartoons of Tamil journals secured international
acclamation. For example, the famed Review of Reviews published from
London has appreciated Tamil cartoons.

4.8. Muslim Press

Muslims for their part started newspapers to defend their communal and
religious interests. Live-ul-Islam and Saiphul Islam were the two most
prominent Muslim newspapers. Of them, Live-ul-Islam was a weekly
newspaper edited by Mauli Haji Sheik Miran Mohiud-din. It had a circulation
of one thousand copies. The Saiphul Islam edited by S.S. Mauli Ahmed Sayid

Sahib was more community oriented and strove hard to promote Muslim

105



interests. These two newspapers exercised considerable influence upon the
Tamil speaking Muslims. The third newspaper Quami Report edited by M.A.
Majid Sharar was more nationalistic in character. It catered to the needs of the
Urdu speaking Muslims in Madras. Its editor was called ‘a turbulent journalist’.
4.9. Dravidian Press

At that time Brahmins enjoyed near monopoly in public services and
religious establishments. Nearly all other classes remained backward both
socially and economically. This lead to the inevitable conflict between
Brahmins and non-Brahmins. Therefore leaders of the non-Brahmin
communities organised the Justice Party in the Madras Presidency with the aim
of destroying the Brahmin monopoly. The origin of the Dravidian press was
closely connected with these developments. As the support of the British
administration was essential for the realisation of its aims, the Justice Party
adopted a pro-British attitude. The party published three newspapers namely
The Justice (in English), Non-Brahman and the Dravidan. These three
newspapers remained the chief organs of the Justice Party and its Non-Brahmin
Movement. The Justice Party won the election of 1920 in the Presidency and
formed the ministry. As a result, the Dravidian Press raised the bar of its
opposition to the Congress and its newspapers. The Congress Party, in
retaliation, plotted the Non-Cooperation Movement in 1920 and the Civil
Disobedience Movement in 1930. These movements contributed to the

popularity of the Congress in Tamilnadu. Consequently in 1937 the Justice

106



Party was defeated and exited from power. This in turn lead to the gradual
decline of circulation of the Dravidian newspapers. However, the Self Respect
Movement founded by E.V. Ramaswami and the atheist propaganda helped the
Dravidian Press to regain some lost ground.
4.10. Diminishment of Sectional Press

Until 1916, the Press in Tamilnadu was the monopoly of Brahmins. The
Hindu and the Swadesamitran, the two leading papers in Tamilnadu, were
edited and financed by the Brahmins. Obviously, these newspapers were trying
to safeguard Brahmin interests. However after 1916, the trend changed and the
nationalist press emerged. The change from a sectional press to the nationalist
press was primarily owing to the grievances that the elite entertained against
the British. After the creation of the Congress Party in 1885 and as the Indian
elite came to have more and more contact with the Western civilisation, they
reflexively took up the cause of freedom so that their fast eroding grip on the
society shall be clawed back and reinforced. For that, it began to shed, albeit
superficially, its communal bias which had been evident until the beginning of
the twentieth century. Thus, this press showed an inclination to write for the
liberation of country. Secondly, the advent of the Non-Brahmin movement in
1916 made it essential to divert public attention away from anti-Brahminism.
For that freedom struggle came as a handy issue of the times. Therefore an
environment was created that freedom struggle, not internal differences, should

remain as the foremost and common issue. Thirdly, the Home Rule League was

107



founded by Annie Besant to carry out a coordinated propaganda against the
British rule in India. She started two newspapers, the New India and the
Commonweal, to propagate the ideals of her League. These newspapers along
with the League commanded much influence over the Brahmins. Hence, the
Brahmin newspapers in general decided to follow her lead. Fourthly, non-
Brahmin personalities like T.V. Kalyanasundara Mudaliar and P. Varadarajulu
Nayudu started newspapers in order to contribute their part to the freedom
struggle. Their respective papers, the Desabakthan and the Tamilnadu, had
writings that were in favour of the Congress. Moreover, these newspapers were
aimed at giving a broader national outlook to the Press. These aspects
contributed to the erosion of the communal trend pursued by Tamil newspapers.
4.11. Nationalist Press

The nationalist press remained anti-British until the British left India. It
collaborated with nationalist leaders of that time to communicate anti-British
political ideas from those leaders to the common people. The part played by it
was unique in the sense that the Press wilfully offered to serve as an utility for
the politicians. It facilitated the reach of leaders and ideas to greater number of
people than any speech could achieve at the public meetings. Here, in order to
spread an ill-feeling among the readers against the British in India, the
nationalist press took up political and economic issues. Although, at the
beginning, it did not possess adequate funds and manpower to carry on this

risky venture, the necessity and desperation outweighed the difficulties and

108



risks.

Firstly, a perspective was forcefully created within the minds of the
common man that should anyone exhibit national loyalty, patriotic behaviour
and/or correct way of thinking. he/she should remain anti-British. Moreover it
was indoctrinated that being anti-British alone engenders within an individual
every positive and right behaviour towards the society and the nation. Real
patriotism, readiness to suffer and willingness to make sacrifice of quite some
good hearts enormously helped the nationalist press to reinforce this thinking.
Thus, they were able to conceal their ulterior motives, if any, and shortcomings
thereby making friends with common people until Independence was achieved.
For, up to that time, the common man had been having much reservations about
Indian elites comprising mainly Brahmins and caste Hindus.

Another element was that the common man was not at all in despair to
be liberated from the British as it was made out to believe. On the other hand,
the elite wanted desperately themselves and their activities freed from the
British purview. Therefore they were badly in need of mass mobilisation as
their shield even if it was a bought or bent one. Furthermore. although in reality
the general public had nothing to do with the British administration, the
euphoria of a section of the people bought by inflammatory writings was
portrayed as the united upheaval of the whole India against the British. Hence
real and burning issues were pushed to backseat with great power and effort

and the British was made the common enemy. In addition, religious

109



consolidation was also effected. In this regard, primitive, animistic, naturalist
and tribal people were brought into the Hindu umbrella.

Yet another important development during that period was the spread of
Theosophical Society and its ideas in the country. A section of scholars
especially American War Veterans are of the view that the Theosophical
Society is mostly to blame for India’s independence from Britain (Robert
Howard, 1991). First, the Theosophical Society managed to change British
policy so that the British became unpopular with the native population,
particularly the elites. Annie Besant was then the President of the Society. She
started the Home Rule League in 1916. Also she published one of the largest
English newspapers, the New India, in which she strongly criticised British
rule. More importantly the newspaper worked on the lines that as if the
newspaper should always write against the administration and remain anti-
government. In this connection she was arrested in June 1917 and ordered to
undergo internment. Moreover, New India’s security deposit was forfeited and
the British attempted to eliminate the newspaper. Yet, Indian leaders of that
time, with unproven internationalist influence, came to her rescue and made her
the President of the Indian Congress Party. Moreover, many leaders admired as
great freedom fighters followed in the steps of Annie Besant and led Indian
people against British rule.

In short, nationalism was forced upon the public above individual,

family, community and social interests. In addition, the nationalist press and

110



leaders strove to lead the public only by the latter’s blindfolded ebullience with
nationalistic passions. This endeavour was carried out irrespective of the latter’s
preferences, attitudes, opinions and/or reservations. A number of papers
appeared after 1916 to carry on this propaganda. Even some newspapers of the
sectional press, like the Desabakthan of T.V. Kalyanasundara Mudaliar,
changed their old path of addressing the grievances of their caste and
community to became nationalist in character. No further theoretical proof is
needed for all these developments as the socioeconomic conditions India has
been witnessing since her Independence stand as the living witness.
4.12. Newspapers of the Transition Period

The Transition Period refers to the period immediately before and after
the Independence. It shall be taken roughly as between 1930 and 1960. On
September 11, 1934, S. Sadanand of Free Press (Madras) Limited started
Dinamani. The paper also took over Indian Express (now, The New Indian
Express) from Dr. P. Varadarajulu Naidu in 1932. Dr. P. Varadarajulu Naidu had
founded Indian Express in 1931. Earlier, he had also founded Tamil Nadu in
1925. With regard to Dinamani, it became a worthy challenger to the
contemporary newspapers. It positioned itself as a vibrant and lively Tamil
newspaper which had separate sections for women, children, cinema, fine arts
and book review. It even had a column dealing with Muslim news events. More
than anything, it was a cheap newspaper relative to its news coverage that

presented news and views in a different manner. Its newsworthiness, content,

1



language and presentation outlasted many newspapers. While its editors set an
initial target of 8,000 copies, its circulation reached 20,000 copies in the first
two months itself.

Dinamani’s aggressive positioning caused the demise of newspapers like
Tamil Nadu, India and Jayabharati. It even challenged the supremacy of
Swadesamitran. Yet a split occurred among Dinamani’s editors which lead to
the Group’s taken over by Ramnath Goenka in 1936. Thereafter, the Group
witnessed enormous growth and began a new era in Indian journalism. Until
now Dinamani is one of the dominant newspapers of Tamilnadu. Its first editor
T.S. Chokkalingam started a Daily, Dinasari, on his own in 1944. However,
Dinasari did not last long in the face of powerful contenders like
Swadesamitran, Dinamani and The Hindu. T.S. Chokkalingam’s yet another
newspaper, Sudhantira Sangu, earned the wrath of the colonial government.

In 1942 Dina Thanthi (to mean, daily telegraph) was started by a
barrister, S.B. Adityan. The paper was aimed at semi-literate people at the
lower strata of the society. Dina Thanthi gained immediate popularity with the
intended target audience as it added an element of sensationalism in its news
presentation. Dinamalar was established by T.V. Ramasubbaiyer in the year
1951 in Thiruvananthapuram, the Capital of Kerala State. However, later it was
shifted to Tirunelveli in South Tamilnadu. The newspaper actively
propagandised for the merger of Tamil areas in Travancore of Kanyakumari

District with Tamilnadu. With its characteristic photographic coverage,

112



Dinamalar showed itself as the champion of social causes. Moreover,
Dinamalar was the first newspaper to introduce offset printing in 198]1.

In those years, the Swadesamitran, Tamil Nadu and India were one-anna
dailies. Another Tamil daily, Jayabharati was priced a quarter anna. The
broadsheet Dinamani was priced at half an anna.

4.13. Attitudes of Individual or Sectional Publications

Nearly all newspapers in Tamilnadu promoted the interests of their
respective communities. The Anglo-Indian press was an exception. It always
remained pro-government until 1947, and enjoyed official patronage. More than
that, it opposed any newspaper that criticised the policy or action of the
government. As opposed to the nationalist press, the Anglo-Indian press helped
the administration in its effort to create public opinion in favour of British rule.
The Muslim Press worked for the welfare of its people. It adapted a policy that
served its interests best. The circulation of Muslim papers was mostly limited to
the Muslims. Yet, its contribution and influence were overwhelming. The
Dravidian Press backed by the Justice Party adapted a pro-British attitude. It
worked for the welfare of non-Brahmins and was basically opposed to the
Brahmin dominated Congress and their newspapers. Often, the Dravidian Press
joined hands with the Anglo-Indian Press to oppose the nationalist papers’
attempt to create a public opinion against the British. Moreover, since the
Justice Party was patronised by the officials, the Dravidian press remained

neutral and silent on economical and political issues that went against the

113



British administration. The Justice Party became the ruling party in the
Presidency in 1920 and continued its opposition to the nationalist press until it
remained power in 1937.

4.14. The British Standpoint towards the Press

Press censorship was introduced by the Government of Madras as early
as December 1795 to restrict news concerning the army, information considered
indiscreet and publishings detrimental to the interest of the administration.
Moreover the reality was that the comments on government’s policies and
measures often offended the ruling class. In this situation the Military
Secretary was entrusted with the task of scrutinising the newspapers in Madras.
Although pre-censorship was abolished in 1818 by Lord Hastings, it was not
implemented in Madras. Yet, except for the occasional attacks on the
administration and the criticisms of British religious policy, the Indian owned
newspapers did not give much difficulty to the Government of Madras until
1885. With the rise of nationalism, the newspapers began to attack the foreign
rule with much vigour. In addition, they attacked the pro-government
newspapers too.

After these developments, the British administration did not pursue a
permissive policy towards the Press. It was not soft either. Whenever
embarrassed, criticised, exposed or cornered, the British Government invoked
the Press Regulations of 1823 for restriction, penalisation, confiscation, jailing

or deportation of editors and properties. This happened to the Indian and

114



British owned newspapers and their editors alike. Yet, the press very often
disregarded censorship instituted by the Governors General like Wellesley and
Warren Hastings. What happened to James Augustus Hicky and his Bengal
Gazette, and James Silk Buckingham and his Calcutta Journal, did not crush
the fighting spirit of the press in India. In 1825 Raja Ram Mohan Roy wanted
to represent the difficulties of the newspapers to the government through the
Native Press Association, but it proved futile.

The Vernacular Press Act (1878), The Press Acts (1908 and 1910) and
Assumed Emergency Powers during the Great War (1914-1918) helped the
British control anti-government writings in the Press. Also it counted upon the
support of the Anglo-Indian and the Dravidian Presses which tried to create a
public opinion in favour of the British rule. More clearly, the attitude of the
British administration was not to suppress the Press but weaken the political
polarisation and arousal against them.

4.15. Conclusion

In this chapter the history, evolution and development of the Tamil Press
were analysed. The Missionary era newsprint showed the contribution of
Christian missionaries to printing and social development, besides their
religious zeal. In addition the missionaries secured a place for Tamil and its
literature in printing.

Three things are clear with regard to the press of the pre-Independence

era. First, government patronage or tacit approval was essential to run a

115



newspaper. Second, unlicensed and anti-government materials were dealt with
iron hand. Third, although several publications came out, they had no other
serious aim than publishing official news and carrying out government printing
works.

Regarding the post-Independence era newspapers, many of them claimed
themselves as nationalist publications from the beginning. Yet their values were
hardly nationalist in character but were at the core promoting the interests of
particular communities as well as dominant or elite mindsets. Thus whether its
nationalistic values reflected and enclosed every section of the society was

questionable.

116



10.

References
Rev. A. Bell, “The Report of the Military Male Orphan Asylum at
Madras”, John Murray Publishers, London, 1812.
J. Murdoch. “Classified Catalogue of Tamil Printed Books”, 1865.
“Tamilnadu Archives”, Madras Public (Confdl. G.O. No. 940), 21
July, 1917.
T.G.P. Spear, “The Nabobs: A Study of the Social Life of the English
in Eighteenth Century India”, The Humphrey Milford Press, Oxford,
1932.
“Mahakavi Bharatiyar Kavithaigal - A Collection”, Sakthi
Publications, Madras, Second Edition, 1957. p. 506.
A.A. Nair, “Peeps at the Press in South India: A Short Survey of the
Achievement of Editors and Publishers”, University of Michigan,
1966, Pp. 4, 152.
Nadig Krishnamurthy, “Indian Journalism - From Asoka to Nehru”,
Prasaranga, University of Mysore, 1966. p. 154.
“The History and Culture of the Indian People”, Vol. XI , Struggle
for Freedom, Bharatiya Vidya Bhavan, Bombay, 1969. Pp. 246-248.
AJ. Greenberger, “The British Image of India: A Study of the
Literature of Imperialism (1880-1960)”, OUP, London, 1969.
F. Anthony, “Britain's Betrayal in India”, Allied Publishers, Bombay,

1969.

117



11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

“A Hundred Years of The Hindus, The Epic story of Indian
Nationalism”, Kasturi & Sons, Madras, 1978. Pp. 1-3.

K. Ballhatchet, “Race, Sex and Class under the Raj: Imperial
Attitudes and Policies and their Critics (1793-1905)” Weidenfeld and
Nicolson, London, 1980.

Robert Howard, “Financial Wizards & Wealthy Cults - The
Rothschild Bloodline”, Hard Truth, The Forbidden Knowledge,
Privately Published on the Internet, 1991.

Graham W. Shaw, “The Copenhagen Copy of Henriques’ Flos
Sanctorum”, 1993-2002 - Fund og Forskning, Bind 32 (1993), Slides
40-50.

L. Basch, N.G. Schiller and C.S. Blanc, ‘“Nations Unbound:
Transnational Projects, Postcolonial Predicaments, and
Deterritorialized Nation-States”, Gordon and Breach Publishers,
Amsterdam, 1993.

S. Muthiah, “The Beginning of Tamil Journalism”, Metro Plus
Chennai, The Hindu, July 23, 2003.

S. Muthiah, “Madras Rediscovered”, East West Books (Madras) Pvt.
Ltd., Chennai, 2004. ISBN 81-88661-24-4.

Stuart Blackburn, “The Burden of Authenticity - India’s Literary

History”, Essays on the Nineteenth Century, 2004.

118



19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

“Ashokamitran  Katuraigal’”, Quoted by L.G. Subbudu in
“Swadesamitran - The Symbol of Tamil Journalism”, World Press
Media, Chennai, May 20, 2006.

Stuart Blackburn, “Beschi and the Lutherans - Print Folklore and
Nationalism in Colonial South India”, 2006.

S. Muthiah, “Madras: Chennai a 400-year Record of the First City of
Modern India, The Land, The People, Their Governors”, First
Edition, Copyright by Association of British Scholars, Palaniappa
Brothers, Chennai, 2008, ISBN - 978-81-8379-468-8.

S. Muthiah, “A 75-year-old Story”, Metro Plus Chennai, The Hindu,
September 29, 2008.

Swadesamitran, The First Tamil Newspaper, Indian Media - Tamil
Language Newspapers, Jupiter Infomedia Ltd., India Net Zone, 13
February 2009.

Ershad Kaleebullah, “Tamil Journalism”. Presentation No. 356434,
Author Stream Network (http://www.authorstream.com), March
2010.

Dr. Steve Borgia, ‘“Swadesamitran (1899-1970)”, Printing and
Ancient Printing Presses, Indian Heritage Museum, Chennai, 2010.
Ajinkya Gaikward, Tamil Journalism, 27 October 2011.

(http://www.scribd.com).

119



